Belépés
Támogatás
Tippek válság idejére – A túlélés érdekében
Híreink
A válságból való kilábalás időszaka megfelelő alkalom minden vállalat számára, hogy újratervezzék informatikai stratégiájukat, és korszerűsítsék infrastruktúrájukat. Ilyen lépés például a tárhelykihasználtság optimalizálása, a szerverpark megerősítése vagy a virtualizáció bevezetése. Következő cikkünkben a a működési költségek lefaragásáról, a számítógépes infrastruktúra jobb kihasználtságának lehetőségeiről lesz szól.
Manapság szinte minden cégvezető olyan lehetőségeket, megoldásokat keres, melyekkel a lehető legkisebb veszteséggel tudja átvészelni e nehéz hónapokat. Sokat segíthet ebben, és számos új lehetőséget nyit meg például az IT-részleg átszervezése, most viszont olyan, természetesen az információtechnológiával összefüggő területeket mutatunk meg, amelyeket érdemes megfontolni a túlélés érdekében.
E-mail-archiválás
A cégen belüli levelezés hatalmas adatmennyiség összegyűléséhez vezet, amelyben bőven előfordulnak redundanciák, például olyan csatolt fájlok, amelyeket többen is megkaptak, illetve több tucat kollégának továbbították. A levelezés meggondolatlan archiválása gyorsan felemészti a cég háttértároló-kapacitását, ráadásul a levelek közötti eligazodás is igen bonyolult feladat. Egy céges alkalmazott becslések szerint átlagosan 4,3 Gigabájtnyi levelet termel, száz hasonló alkalmazott értelemszerűen százszor ennyit ír. Szerencsére vannak olyan rendszerek, amelyek gazdaságosan archiválják a rendszerezetlen információhalmazt, valamint lehetővé teszik a kiválasztott információ gyors és hatékony kinyerését ebből a halmazból. Ezen programok segítségével eredményesen takarékoskodhatunk a tárhellyel, és közvetve jelentős kiadásokat spórolhatunk meg. Ilyen eszköz a Symantec Enterprise Vault 8 szoftver, amely együttműködik például a Microsoft Exchange és az IBM Lotus Notes levelezőrendszerekkel, és csak egy példányban tárolja a fájlokat, amelyek úgy viselkednek az ügyfelek gépein, mintha a saját mappákban tárolódnának. Hasonló funkciót tölt be a Microsoft Exchange Server 2007, az Athena Archiver. a Quest Archive Manager, a CFI MaiiArchiver és sok még más kiváló termék.
Virtualizálás
A virtualizálás nem új keletű dolog, ám a tavalyi, illetve az idei évben a cégek fokozott költségoptimalizálása miatt soha nem látott terjedést mutat. A technológia lényege röviden az, hogy a meglévő szerverre egy olyan szoftverréteget telepítenek, amelyen azután egymástól függetlenül több operációs rendszer futtatható, illetve ezek alatt a legkülönfélébb szoftveralkalmazások használhatók. Egyetlen gép tehát úgy működik, mintha több „virtuális gép” lenne, így feleslegessé válik a pluszszerverek rendszerbe állítása, ami jelentős megtakarításhoz vezet. Mivel a virtuális gépek közösen használják a hardveres erőforrásokat, a szervernek megfelelően erősnek kell lennie, mind memóriában, mind processzorteljesítményben. Egy jól felszerelt szerver azonban még mindig kevesebbe kerül, mint több hasonló rendeltetésű gép, így a cég mindenképpen jól jár anyagilag a virtualizáció bevezetésével. Érthető tehát, hogy egy bővülő piacról van szó, amelyen több cég osztozik termékeivel. A két legnagyobb vállalat a VMware és a Microsoft ezen a piacon.
Tárhelymenedzsment
Alapvető követelmény ma már a vállalati adatok központi helyről való menedzselése, a tárhelymenedzsmentet is beleértve. Ha úgy okoskodunk, hogy valamennyi vállalati alkalmazásnak eleve bőséges tárhelyet osztunk ki, az adatmennyiség növekedésére tekintettel, megtörténhet, hogy jócskán túlbecsüljük a reális tárigényeket, ami jelentős többletkiadásokat von maga után. Egy valamirevaló tárhelymenedzsment-rendszer segítségével valamennyi alkalmazás számára mindig optimális nagyságú tárhelyet tudunk biztosítani, mégpedig az alkalmazások leállítása nélkül. Még az is megtörténhet, hogy az eredetileg becsült tárkapacitás negyede is megoldja tárhelyigényünket.
A Symantec-féle Veritas Storage Foundation 5.0 segítségével központilag menedzselhetünk gyorsan gyarapodó adatmennyiségeket, maximálisan kihasználva a rendelkezésre álló hardver kapacitását, és minimalizálva a kiadásokat. A Novell Storage Manager szintén alkalmas a strukturálatlan adatok menedzselésére, legyenek azok Word, Excel, avagy PDF fájlok, a vállalaton belül működő valamennyi fájlszerveren szétszórva. Széles körben használják még az IBM által forgalmazott Tivoli Storage Managert.
Hatékony kliens-menedzsment
Mire szolgál a kliensmenedzsment? Segítségével naprakészen áttekinthető, felleltározható a vállalat teljes IT-eszköz- készlete, konkrétan a kliens géppark, illetve a kliens gépeken futó összes szoftver. Megfelelő programok beszerzésével az említett munka könnyedén automatizálható, központilag vezérelhető, így jelentősen csökkenthető az erre fordított emberi-anyagi erőforrás-felhasználás. Ilyen program például a CA Client Management Solution vagy az Altiris Client Management Suite (a Symantectől). Ezekkel a szoftverekkel- nyomon követhetők a kliensek hardver- jellemzői, a mobileszközpark, a különféle operációs rendszer-verziók, frissítések, biztonsági foltozások, sérülékenységek, amelyeket szinte lehetetlen manuálisan nyilvántartani.
A pontosan karbantartott hardver- és szoftverleltárak, a központi helyről irányított szoftverfrissítések, valamint konfigurálások jelentős költségektől mentik meg a vállalatot. A kliensmenedzsment- rendszerekkel ugyanakkor a kliens gépek közötti kapcsolat, a rendszerek migrálása is könnyebben megvalósítható, miközben gondoskodni lehet az egyes gépek biztonságáról is
Szerverfürtözés (clustering)
A vállalati szerverek jobban kihasználhatóak, ha úgynevezett fürtökbe (clusterekbe) szervezik őket. Ez egy hatékony, és igen népszerű módszer arra, hogy javítsuk a szerverek rendelkezésre állását.
A rendszer nagyon biztonságos, ugyanis ha a clusterbe kötött szerverek egyik meghibásodik, nem áll le, mivel a rossz szerver munkáját átveszi a többi szerver, más szóval a terhelés automatikusan újraelosztásra kerül (load balancing). A hibás szerver akkor folytatja a munkát, és csak akkor tér vissza újból a rendszerbe, ha sikerül tökéletesen kijavítani a problémát. Mindez végső soron gazdaságosabbá teszi a szerverek üzemeltetését, illetve megtakarítást hoz a vállalatnak.
Természetesen nincs mindenhol szükség clusteringre, csak ott, ahol a szolgáltatásnak 100 százalékban megbízhatóan kell működnie a nap 24 órájában, elsősorban tehát adatközpontokban, üzenetkezelő rendszerekben, telekommunikációs szervertermekben.
Több szoftvergyártó is kínál clusterszoftvereket. A Microsoft 2006-ban adta ki a Windows Compute Cluster Server 2003 (CCS) első változatát, amelynek alkalmazásával hihetetlen teljesítményt lehet kicsikarni fürtözött szerverekből. Elterjedten használják a piacon a Veritas Cluster Server nevű terméket is, amely a Veritas cég felvásárlását követően a Symantec tulajdona. Sokan a Linux operációs rendszer alatt futó clustering megoldásokat tartják a legmegfelelőbbnek.
Dinamikus tárolószint-kezelés
A tárolással kapcsolatos költségek csökkentésének egyik módszere a dinamikus tárolószint-kezelés (Dynamic Storage Tiering, DST) használata. A tárolószint-kezelés koncepciójában a különböző típusú adatoknak különböző tárolási médiumokat feleltetnek meg, és ezzel csökkentik a tárolási költségeket. Az adatokat különféle szempontok szerint sorolják kategóriákba: biztonsági követelmények, használat gyakorisága stb.
A tárolószintek kezelését speciális szoftverek végzik, amelyek automatikusan a kívánt helyre továbbítják az adatokat. A tároló rendszerekhez kifejlesztett HP StorageWorks például tartalmaz egy HP XP Tiered Storage Manager Software nevű alkalmazást a tárolószintkezelés megvalósítására, de persze többen vannak a piacon: ehhez hasonló funkciókat kínál a már említett symanteces Veritas Storage Foundation, az IBM Tivoli Storage Manager, az EMC DiskXtender és sok más szoftver.
A TCO csökkentése
A TCO, azaz a teljes tulajdonlási költség (Total Cost of Ownership) az infrastruktúra fontos mérőszáma. Ez mutató egy bizonyos IT eszköz megvásárlásától, javításától, a karbantartásig, leselejtezésig, vagy eladásáig felmerülő költségeket összegzi. Minél magasabb tehát ez a szám, annál többe kerül a termék. Egy nyomtató esetében például a TCO magában foglalja a vételárat, majd a festékre, nyomtatóműre költött összegeket, a rendszeres karbantartási díjat, az áramfogyasztás díját és még sok egyéb apró kiadást. ezeket összeadva elég jelentős összeg jön ki végeredményül. A TCO-menedzsment fontos részét képezi a vállalati működés hatékonyságát előmozdító üzleti intelligencia- (BI, Business Intelligence) rendszereknek, és számos különleges változata van forgalomban. Az Oracle például a HRMS (Human Resources Management System) Configuration Workbench részeként adja a TCO-funkcionalitást, az SAP pedig a Business AII-In-One csomagjaival kínálja ugyanezt.
Helyes döntések
TCO-menedzsment hasznos eszköz a vállalatok kezében, amelynek alkalmazásával nyomon követhetők az IT-eszközökhöz köthető költségek, és helyes döntések hozhatók az új eszközök beszerzésénél, amivel végső soron komoly összegek takaríthatók meg.
Több szinten
A vállalat szempontjából fontos és gyakran használt adatokat ajánlott például RAID rendszerű merevlemezes háttértárakon elhelyezni, ez képezi mondjuk az első tárolószintet. A második tárolószint egy egyszerű vállalati SAN (Storage Area Network) lehet, a harmadik pedig egy olcsó CD- vagy DVD-író eszköz, amelynek a segítségével a ritkábban használt adatokat lemezekre archiválják.
Költséghatékonyság kiszervezéssel!
Az ügyfél mindenek felett
Kiszervezés kicsiknél és nagyoknál
Informatikai közmű
Miért használjon CRM-et?
Hosted szolgáltatások az ügyfelekért
Adatok a felhőben
Cloud Computing
Szállj fel a felhőmre!
Adatközpont a felhőkből
1
2