Kiszervezés kicsiknél és nagyoknál

Híreink

Míg a kis cégek ritkábban hajtanak végre kiszervezéseket, úgy a vállalatóriások nagyban gondolkodnak. Az egyes területek kiszervezési célpontjai Mexikótól Közép –Európán (Magyarország, Csehország) és Indián át, Kínáig terjed.
OutsourcingSokan azért választják Magyarországot a kiszervezés célpontjául, mert a munkaerő jól képzett, és a szolgáltatás ára a nyugat európaihoz képest olcsó. A legtöbb cégnél elsősorban a service center és a call center kiszervezése a jellemző, de népszerű terület még az IT, a HR-adminisztráció, sőt egyes cégek a gyártási folyamatot is kiszervezik.
Nemzetközi szinten általános valamennyi említett terület kiszervezése, a nagyvállalati körben globális szolgáltató központok (Shared Service Centerek) igénybevétele is. Magyarországon lényegesen alacsonyabb a kiszervezés minden területen, a globális outsourcing pedig szinte ismeretlen.
A kiszervezés előtt mindenképpen ajánlatos egy olyan vizsgálatot, auditot tartani, amelybe külső szakértőt is bevon a cég. Egy ilyen független auditor olyan kérdéseket is feltehet, és rávilágíthat olyan problémákra, melyek nem biztos, hogy az egész rendszert belülről látókban felmerülnek. Az erőforrások és költségek felmérését követően azt kell eldönteni, hogy mit szeretnénk kiszervezni. Nem biztos, hogy érdemes egyből teljes kiszervezésbe fogni. Elképzelhető, hogy több lépésben, modulárisan kell kiszervezni a területeket. Ilyenkor érdemes meghatározni az elvárásokat, többek között, hogy mennyire felel meg a jelenlegi működés, szeretnénk-e javítani rajta, jobb minőségű szolgáltatást vagy nagyobb rendelkezésre állást igényel-e a cég. És már össze is állt a pályázathoz szükséges információmennyiség. A pályázatok elbírálásánál, az anyagi szempontok mellett fontos a referenciák ellenőrzése is . A nagyvállalatok olyan globálisan működő, belső és központosított támogató központokat hoznak létre, melyek a világ bármely részén telepíthetők (számos ilyen egység működik hazánkban is) és a vállalat, mint „belső piac” számára kínálnak szolgáltatásokat. A HP, az IBM, a Cap Gemini, és az Atos Origin is tipikusan hasonló méretű független szolgáltatóközpontokba szervezi ki egyes tevékenységeit.
De mit tartalmazzon a szerződés?
Természetesen fontos, hogy a kiszervező- és a külső cég milyen szerződést köt. A partnereknek pontosan meghatározott, részletesen lebontott szolgáltatásokra, minden szolgáltatáselem esetén adott szolgáltatási szintre, meghatározott időtartamra, és szolgáltatási szinttől függő árra van szükségük.
Léteznek az outsourcingnak olyan területei is, amelyek még gyerekcipőben járnak, például a nagy adatbiztonságot igénylő témakörök kiszervezése. A kiszervezés elméletileg javítja az adatok rendelkezésre állását, mint adatbiztonsági tényezőt, azonban új kihívásként jelenik meg a számítási felhő (cloud) használatnak terjedése, hiszen a felhőben nehezen, vagy egyáltalán nem követhető az adatok fizikai elhelyezése. A szállítók viszont költséghatékonysági szempontból előszeretettel használják a felhőalapú rendszereket ügyfeleik kiszolgálására.
De mennyi az annyi?
A kiszervezési döntést akkor érdemes megfontolni, ha a folyó költségek egyenlegén túl a kiszervezési projekt költségeit, és az eszközlekötés csökkenését is figyelembe véve pozitív az egyenleg. Egyes szolgáltatók tíz-húsz százalékos költségmegtakarítást is garantálnak. Természetesen a költségmegtakarítás nem általánosítható, mivel nagyban függ a kiszervezés mértékétől, a kiszervezett adatoktól és a kiszervezés szintjétől. Nem mindegy, hogy 5 nap 8 órás felügyeletet vagy 7 nap 24 órás felügyeletet kérünk. A megtakarítás mértékének pontos meghatározása helyett a vállalatoknak azt kell szem előtt tartaniuk, hogy ily módon kiszámítható költségekkel számolhatnak, igény szerint módosítható szolgáltatási színvonal mellett.
Computerworld